10 tips om gezonder te eten

1. Eet gevarieerd. Je hebt ongeveer 50 verschillende voedingsstoffen nodig voor een goede gezondheid en geen enkel voedingsmiddel levert ze allemaal. Varieer dus in wat je eet zodat je alle essentiële voedingsstoffen binnen krijgt. Je dagelijkse voeding moet vooral bestaan uit volkoren producten, fruit, groenten en zuivel. Eet  3 tot 4 keer in de week vlees, gevogelte of vis (liefst 2x in de week vis) of ander eiwitrijke voeding. Eet de andere dagen soep of salades.

2. Geniet van fruit en groenten. Probeer iedere dag 2x fruit te eten en varieer in kleur. Probeer tevens iedere dag 200 gram groente te eten. Lust je bepaalde groente niet. Probeer ze nogmaals, maar verwerk ze nu in een nieuw gerecht, zodat je langzaam kan wennen aan de smaak. Doe de groente bijvoorbeeld door de pasta-saus.

3.  Pas je portie grootte aan. Maak en/of schep niet teveel eten op. Neem nooit meer dan 1 stuk vlees, eet 3 kleine aardappels of 75 tot 100 gram rijst (1 koffiekopje bevat 200 gram) of pasta. Zorg voor genoeg groente op tafel. Heb je nog trek na de maaltijd dan kun je alleen nog kiezen voor groente.

4. Eet regelmatig.  Het overslaan van maaltijden kan leiden tot een spaarstand van je lichaam. Wanneer je dan weer gaat eten is de kans groot, dat je lichaam het voedsel opslaat. Eet dus ‘s ochtends gewoon een ontbijt, ‘s middags je lunch en ‘s avonds gewoon het avondeten. Zorg naast de hoofdmaaltijden, dat je ook tussendoortjes eet. Bijvoorbeeld fruit, noten of een cracker. Tevens kan het overslaan van maaltijden zorgen voor latere honger, waardoor je sneller geneigd bent om een snack te nemen.

5. Kies voor biologische producten. Biologisch eten is over het algemeen gezonder, maar bovendien ook nog eens smaakvoller. Door smaakvollere voeding ben je ook eerder geneigd om meer te proberen.

6. Zelfgemaakt of kant-en-klaar. Maak de keuze om zoveel mogelijk zelf te maken. Kant-en-klaar maaltijden bevatten doorgaans te veel zout en te weinig nuttige voedingsstoffen. Door zelf de maaltijden klaar te maken heb je controle over het zout gehalte en door met verse producten te koken bevatten je maaltijden over het algemeen veel meer nuttige voedingsstoffen. Hierdoor kom je ook gemakkelijker aan de 200 gram dagelijkse groente.

7. Verminder bepaalde voedingsmiddelen, maar schrap ze nooit van je menu. Als jouw favoriete voedingsmiddelen rijk zijn aan vet, zout of suiker eet deze dan ook gewoon af en toe en geniet daarvan. De verleiding blijft namelijk toch altijd bestaan. Let wel op de grootte van de porties en zorg ervoor, dat de rest van je voeding wel voldoet aan het gezonde patroon. Probeer ook datgene wat je heel lekker vindt zelf te maken. Frieten snijden uit een aardappel is echt niet zo heel moeilijk, maak zelf een pizza met eigen gemaakte saus of probeer eens een kroket te maken. Houd je van zoetigheden probeer dan cupcakes of  taart helemaal zelf te maken en verwerk de goede noten (zoals walnoten) erin of zorg voor fruit (blauwe bessen, aardbeien of een appel)in je cupcakes of taart.

8. Lees de etiketten van de voedingsmiddelen. Het ene product is de andere niet, dus lees vooral de etiketten van de producten. Kijk naar termen als transvetten (niet teveel van nemen), verzadigde vetten (liefst minder dan de onverzadigde vetten) en het zout gehalte (natrium  x 2,5 = zout gehalte). Wanneer je bijvoorbeeld kijkt naar bouillon (smaakmaker voor sauzen en soepen) dan zijn er nogal verschillen. De welbekende Knorr Bouillontabletten Kip, Bouillonketeltje Kip of AH Fond Gevogelte. Alle drie zijn deze aan te lengen met water. Alleen het zout en het verzadigde vet zijn compleet anders. Namelijk Knorr Bouillontabletten aangelengd tot 500ml (zout: 5gr ;  verzadigd vet: 1,8gr ), Knorr Bouillonketeltje aangelengd tot 500ml (zout: 6gr ;  verzadigd vet: 1gr ) of AH Fond Gevogelte aangelengd tot 500ml (zout: 0,25gr ; verzadigd vet: 0,0gr). Zo zie je maar dat etiketten lezen veel voordeel kan opleveren.

9. Gezonder eten doe je niet alleen. Kies met het hele gezin voor gezondere voeding. Anders is de kans groot, dat je het niet gaat redden. Met kinderen kan dit natuurlijk lastig zijn. Zorg dus voor afwisselend maaltijden, waarbij een ieder een keer mag kiezen wat die graag zou willen eten. Moet natuurlijk wel binnen de gezonde voedingsgrenzen vallen. Nog een tip: Zet 2 verschillende groente neer, zodat er keuze is.

10. Eet rustig en kauw goed op je eten. Zodra je maag verzadigd is geeft die een signaal af aan je hersenen, zodat je weet dat je vol zit. Wanneer je heel snel eet is het grootste gedeelte van je maaltijd nog niet eens in de maag beland. Hierdoor eet je vaak te veel. Waneer je rustig eet heeft je lichaam de tijd om het voedsel naar je maag te transporteren. Door goed op je eten te kauwen zorgt er naast, dat je daardoor langzamer eet, er ook voor dat een deel van de koolhydraten al wordt afgebroken in kleinere delen en dit komt ten goede van het verteringsproces. 

 

Misschien vind je dit ook leuk!

Showing 2 comments
  • Peter
    Beantwoorden

    Dit zijn goede tips om gezonder te eten bedankt ik zal ze gaan toepassen.

  • emma
    Beantwoorden

    love deze site zo tof

Geef een reactie