Inleiding in sporten

Op deze pagina wil ik je graag informeren over beweging of sporten. Wat zijn de voordelen, maar ook wat zijn de nadelen. Welke beweging of sport past bij jou. Welke doelen heb je. Ik hoop dat je naar het lezen van deze pagina ook enthousiast bent om aan de slag te gaan.

In de loop der jaren is de hoeveelheid beweging nogal afgenomen. Door alle technische hulpmiddelen bewegen wij veel minder dan vroeger. Hoe vaak pak jij de auto niet terwijl je dit ook lopend of met fiets af kan. Sommige hulpmiddelen zou je natuurlijk ook niet meer kunnen missen in deze tijd. Denk aan een wasmachine, stofzuiger of centrale verwarming. De televisie en (spel)computers kunnen ons natuurlijk ook nog uren vermaken en we hebben ook steeds meer zittende beroepen. Dit gaat natuurlijk allemaal ten kosten van onze beweging.

Waarom die beweging goed voor ons is? Vele onderzoeken hebben al aangetoond dat bewegen goed voor je is. Enkele voordelen van intensief bewegen:

  • In Nederland sterven de meeste mensen aan hart- en vaatziektes. Je hart is een spier die door regelmatig in beweging te zijn, natuurlijk ook sterker wordt. In ruststand zal je hart daardoor ook minder moeite hebben om het bloed door je lichaam te pompen. Tijdens het sporten of bewegen pomp je het bloed ook sneller door je lichaam en dit vermindert ook de kans op een hartkwaal. Mensen die niet of nauwelijks bewegen hebben twee maal zoveel kans op een hartkwaal. Je hart zal door de trainingen en een betere ruststand van het hart langer meegaan. Uitzonderingen natuurlijk daargelaten.
  • Beweging zorgt voor een betere beheersing van je gewicht of het bereiken van jouw “ideale” gewicht. Binnenkort zal ik hier ook een bericht over plaatsen.
  • Beweging zorgt voor een betere cholesterol balans en zorgt voor een betere bloedsuiker-level.
  • Beweging zorgt ook voor ontspanning, minder stress, minder last van angstaanvallen en dat je beter slaapt.
  • Beweging zorgt ervoor dat je een actiever leven hebt.

Natuurlijk kan beweging ook negatieve effecten hebben. Veel sporters raken geblesseerd terwijl dit eigenlijk onnodig is. Warming-up en warming-down zijn belangrijk, maar ook naast de sport die je beoefent moet je  zorgen voor versterking van de spieren. Hoe je dit doet kun je lezen op de website http://www.voorkomblessures.nl. Wat natuurlijk voor alles geldt is dat TE veel sporten of bewegen ook niet goed voor je is. Sport intensief, maar wel binnen je grenzen en pak de rust, die je lichaam nodig heeft om te herstellen. Goede voeding helpt natuurlijk ook om sneller te herstellen.

Welke sport of beweging past bij jou? Wil je afvallen, ontspanning, versterking van je spieren of meer sociale contacten.

Wanneer we de  sporten indelen in duursporten, krachtsporten en teamsporten kun je vast al uit opmaken welke sport bij jou past. Ik zal een opsomming geven.

[blue_heading]Duursporten[/blue_heading]
  • Intensief wandelen
  • Hardlopen
  • Zwemmen
  • Fietsen
  • Wielrennen

Door een constante vraag naar energie zijn deze sporten goed voor je als je wilt afvallen of conditie wil krijgen, maar deze sporten helpen je ook om te ontspannen en te genieten van je omgeving (wanneer je buiten actief bent)

[blue_heading]Krachtsporten[/blue_heading]
  • Gewichtheffen
  • Fitness
  • Roeien
  • Touwtrekken
  • Etc

Ideale sporten voor versterking van je spieren.

[blue_heading]Teamsporten[/blue_heading]
  •  Voetbal
  • Tennis
  • Badminton
  • Volleybal
  • Etc

Deze sporten zijn, naast dat het goed is voor je conditie en kracht, ook uitermate goed om je sociale contacten te vergroten.

De berichten die ik in het vervolg op de website zet zullen voornamelijk te maken hebben met de duursporten en in het bijzonder hardlopen.

Misschien vind je dit ook leuk!

Geef een reactie