Mijn ervaringen na 1700km hardlopen

Sinds ik gestart ben met hardlopen begin augustus 2012 zijn er inmiddels 1700+ km verstreken. Wat het hardlopen met mij gedaan heeft, lees je hier. Net als wat mij is opgevallen tijdens het hardlopen en waarom ik wil doorgaan met hardlopen.

Toen ik op augustus 2012 begon woog ik nog zo’n 15 kilo zwaarder, kon ik met moeite 1 minuut achter elkaar hardlopen en was zappend op de bank zitten de manier om mijn vrije tijd door te brengen. Nu 2,5 jaar later ben ik het extra gewicht kwijt, voel ik mij fitter en gezonder dan ooit en zit ik niet meer zo vaak zappend op de bank. Natuurlijk ging dit niet allemaal vanzelf en heb ik flink wat hobbels moeten nemen om te blijven hardlopen.

Hieronder zie je enkele cijfers van 2,5 jaar hardlopen.

0
KILOMETER HARDGELOPEN
0
KEER HARDGELOPEN
0
UUR HARDGELOPEN
0
KILOCALORIEËN VERBRAND
Zoals ik daarjuist al schreef kon ik in het begin nog geen minuut hardlopen achter elkaar. Met een trainingsschema liep ik binnen 10 weken al een half uur achter elkaar. En dat leek mij zelfs halverwege het schema een onmogelijke opgave!

Toen ik dat doel behaald had kwamen er nieuwe doelen in het zicht. De eerste 5 kilometer, een uur achter elkaar en vervolgens 10 kilometer en ga zo maar door. Dat vind ik zelf ook erg leuk aan hardlopen. Je hoeft niet telkens nieuwe records te behalen, maar het kan wel. En dan kan ook het nog eens op verschillende vlakken. Je kunt een snelste kilometer doen, maar ook een snelste 5 kilometer of kunt je ertoe zetten om de 10 miles (16km) te lopen.

Wanneer we even focussen op bovenstaande cijfers, dan loop ik gemiddeld zo’n 1,3 uur per week. In de praktijk is dit inmiddels een stuk meer, want in het begin liep ik niet zo ver en er zijn momenten geweest in dat jaar, dat ik niet zo vaak ging. Momenteel probeer ik één keer per week 30 minuten te lopen, één keer 45 minuten en dan nog één keer 60 minuten of meer. Dat dit niet altijd lukt heeft verschillende oorzaken, waaronder de verschillende jaargetijden.

Hardlopen in de verschillende jaargetijden

Eerlijk toegegeven; in de lente en eigenlijk ook de zomer is hardlopen het leukst. Je wordt ’s avonds niet tegen gehouden doordat het donker, nat en koud is. Je hoofd roept dan “ga niet hardlopen”, maar daar moet je niet aan toegeven! Zodra je daar aan toegeeft zit je binnen de kortste keren weer op de bank. En zodra je thuis bent na het hardlopen heb je altijd een goed gevoel. Tegen de kou kun je je kleden en zodra je bent warm gelopen heb je ook weinig last van de kou.Op zondagochtend hardlopen rond het vriespunt met de nog opgaande zon heeft ook wel wat, of ben ik daarin de enige?

135000 kilocalorieën verbrand = 265 Big Mac’s aan energie

De hoeveelheid energie, die ik verbruikt heb tijdens het hardlopen is ongeveer gelijk aan de energie die in 265 Big Mac’s zit. Of dezelfde hoeveelheid energie die in 19 kilo vet op je lichaam zit. Best wel indrukwekkend allemaal. Met mijn langste loop van 25 kilometer verbruikte ik ongeveer 1950 kilocalorieën en dat lijkt natuurlijk heel wat, maar dat is nog geen derde van de energie, die in 1 kilo vet(ongeveer 7000 kilocalorieën per kilo lichaamsvet) zit op je lichaam. Ondanks dat is hardlopen, net als stevig doorfietsen, één van de meest efficiënte manieren om met sporten af te vallen. Je voeding is doorslaggevend, maar sporten helpt wel degelijk. Niet alleen tijdens het sporten, maar ook daarna. Door het sporten kweek je meer spieren en die gebruiken in ruststand al meer energie dan een zelfde hoeveelheid aan lichaamsvet. Door intensief te sporten heb je ook meer de neiging om beter op je voeding te letten. Niet alleen op het gebied van kilocalorieën, maar vooral op het gebied van eiwitten, vitaminen en mineralen. Je lichaam moet het natuurlijk wel blijven doen.

Periodes van weinig tot niet lopen

Ja, ik heb ook periodes gehad, dat het hardlopen niet helemaal lekker ging. Ik heb een tijdje (een paar maanden) last gehad van zere knieën tijdens het hardlopen. Telkens na een paar kilometer moest ik het weer opgeven. Hoewel ik vrijwel ieder dag, als ik niet hardloop, oefeningen doe om mijn spieren sterker te maken ging deze kwaal maar niet weg. Totdat ik op Google ging zoeken. De oplossing was eigenlijk heel simpel. Mijn schoenen waren versleten. Tijd dus om nieuwe schoenen te gaan kopen en ik kon weer langzaam aan beginnen met opbouwen.

Daarnaast heb ik nog een keer een bacteriële infectie gehad en ook nog eens een goede griep onder de leden gehad. Hierdoor kon ik een paar periodes niet meer hardlopen en daar baalde ik toen echt van. Nadat ik hersteld was moest ik het hardlopen weer gaan opbouwen. Natuurlijk hoef je niet vanaf 0 te beginnen en gaat de opbouw ook weer redelijk snel.

Wat mij opvalt tijdens het hardlopen

De meeste kilometers die ik met hardlopen maak zijn op het fietspad. In Nederland is dit ook goed mogelijk met al onze fietspaden. Helaas zijn er nog steeds mensen die vinden dat zij op hun fiets meer recht hebben op dat fietspad. Ik loop altijd de tegengestelde richting in, want dan kan ik ze nog eventueel uitwijken. Het zijn ook vaak mensen uit een zelfde leeftijdscategorie. Zeg maar die mensen die nu massaal elektrische fietsen aanschaffen, waardoor het nog lastiger wordt om voor ze uit te wijken. Gelukkig zijn het uitzonderingen en over het algemeen is het goed vertoeven op het fietspad. Nog een ander gevaar zijn automobilisten, vooral op bepaalde tijdstippen. Ze hebben meer haast in de spits, dus dan is het opletten geblazen. Voor de beginnende hardloper, maar ook voor de gevorderde hardloper is het dus aan te raden om goed op te letten.

Wat mij verder nog opvalt aan de collega-hardlopers. Ongeacht welke tijdstip of dag kom ik allerlei mensen tegen uit verschillende leeftijdscategorieën. Dit wetende stelt mij alvast gerust, dat ik voorlopig in theorie nog lang kan doorgaan met hardlopen. Wat mij daarnaast opvalt aan mijn collega-hardlopers is dat er in het weekend de meeste variatie is qua mensen. Jong, oud, dun, dik, beginnend en gevorderd. Doordeweeks kom ik vrijwel uitsluitend geoefende, slanke lopers tegen. Uitgezonderd na de zomervakantie en begin van de lente. Waarschijnlijk goede voornemens die helaas niet altijd een lang leven beschoren zijn…

Waarom ik door ga met hardlopen

De reden waarvoor ik doorga met hardlopen is relatief simpel. Ik wil graag sporten en hardlopen is met een druk gezin een perfecte invulling hiervan. Even warm lopen en je kunt aan de slag. Het sporten zorgt ervoor dat ik mij lekker voel, mijn hoofd kan leegmaken, kan ontsnappen aan de drukte van het gezin (kan zo lekker zijn op zondagochtend) en kan genieten van de natuur. Nu ik met mijn derde paar schoenen ben begonnen en in mijn hoofd nog een hoop nieuwe uitdagingen kan vervullen heb ik nog genoeg motivatie om door te gaan. De halve marathon heb ik gelopen en onlangs ook 25 kilometer. Nu op weg naar de hele marathon, maar dat kan door te weinig tijd met een jong gezin nog wel een paar jaar duren. Maar misschien ben ik van de zomer wel genoeg getraind en loop ik gewoon de hele marathon. Nu ik een paar keer in Schoorl ben geweest midden in de natuur wil ik ook beginnen met trailrunning, oftewel hardlopen op onverharde en nauwelijks begaanbare paden.

Wat zijn jouw ervaringen met hardlopen? Wil je gaan beginnen met hardlopen, ga dan meteen aan de slag en stel het niet weken uit. Koop een goedkoop paar schoenen en ga een paar keer hardlopen om wat ervaring op te doen. Gebruik hiervoor wel een trainingsschema.

Misschien vind je dit ook leuk!

Geef een reactie