Je huidige balans

Om van start te gaan met afvallen en/of te zorgen voor een gezonder en fitter lichaam zal je eerst de balans moeten opmaken. Wat is je huidige gewicht, hoe vaak sport je, wat is je streefgewicht en hoeveel en wat eet je zoal in een week tijd. Verder is ook het belangrijk om je lichamelijke gezondheid en/of geestelijke gezondheid onder de loep te nemen.

Om de balans op te maken heb ik een onderverdeling gemaakt van verschillende onderwerpen. Probeer deze voor jezelf zo eerlijk mogelijk te beantwoorden. Neem gerust de tijd om te bepalen wat jouw huidige situatie is.

Je lichaam (de cijfers)

Om te bepalen of je een gezond gewicht hebt kun je met 2 methodes uit rekenen. Eén daarvan is de BMI meting. In deze berekening wordt gekeken naar de verhouding tussen je lengte en gewicht. Een andere methode is het opmeten van je omvang. Bij mannen volstaat het meten van de buikomvang. Bij vrouwen moet ook de omvang van de heupen gemeten worden.

Zowel de bmi, als omvang kun je opgeven op andere gedeelte van deze, namelijk hier.

Lichamelijke gezondheid

Je lichamelijke gezondheid kan je beperken in je beweging. Dit kan komen door ouderdom, bepaalde ziektes en/of blessures. Bekijk vooral wat je wel kunt en focus je daar op. Twijfel je wat je wel kunt doen of wil je nu eens van die vervelende kwaal af, die jouw afremt. Ga dan eens een gesprek met je huisarts aan en bekijk met hem de mogelijkheden.

Natuurlijk kan het ook zijn dat jouw type beweging of sport er gewoon niet in zit. Dan zul je moeten kijken naar een alternatief. Bedenk goed wat je graag wil en of je dit plan ook kunt uitvoeren.

Bedenk dat je een gezond gewicht wilt bereiken en hiervoor niet perse een atletisch lichaam moet hebben om dit te bereiken. De frequentie van actief zijn en de afwisseling van duursport en krachtsport is hierin belangrijk. Dit kan dus ook zijn 3 à 4 per week minimaal een half uur wandelen en de overige dagen wat krachttraining met lichte gewichten en rek en strek oefeningen.

Geestelijke gezondheid

Om je gezond & fit te voelen en om eventueel af te vallen zal je geestelijke gezondheid ook in prima conditie moeten verkeren. Vooral wanneer dit effect heeft op je eetgedrag. Bij langdurige klachten is het raadzaam om hiervoor je huisarts dan wel psycholoog te raadplegen.

Wanneer je last hebt van eetbuien, die voort kunnen komen uit diverse oorzaken (bijv. innerlijke leegte) is het goed om naar de bron hiervan te zoeken. Je lost een eetbui niet op door geen eten in de buurt te hebben. Ook al heb je de snacks niet in huis, dan kan het zijn dat je alle crackers of een enorme hoeveelheid brood gaat eten. Het zoeken naar de bron en dan te zorgen voor een oplossing is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Kom je er zelf niet uit raadpleeg dan eventueel je partner, een familielid of vrienden of ga een gesprek aan met een psycholoog.

Overigens komen niet alle eetbuien voort uit emoties. Het kan ook voortkomen uit te weinig eten of niet frequent genoeg eten. Om af te vallen moet je geen honger lijden.

Voeding

Natuurlijk komt ook je voedingspatroon aan bod. Het is ook goed om daar naar te kijken. Houd voor een week bij hoeveel en wat je eet. Wees hierin zo nauwkeurig en eerlijk mogelijk. Ook al is het maar een hapje, een snoepje of een handje.  Weeg bij voorkeur je porties af voor een exact overzicht. Gebruik hiervoor een keukenweegschaal.

Noteer dit in een eetdagboek, waarbij je per dag aangeeft hoeveel en wat je gegeten hebt.  Aan het eind van de week kun je via de voedingswaardetabel bekijken hoeveel calorieën je hebt binnen gekregen.

Ben je geschrokken of viel het mee? In het volgende artikel over afvallen zal ik een gezonde voedingspatroon laten zien.

 

Misschien vind je dit ook leuk!

Showing 2 comments
  • Sandra
    Beantwoorden

    Hoi Rob,

    Wat een leuke en leerzame site heb je gemaakt. Ik ben erg benieuwd naar je artikel over de juiste verhouding van voeding, klopt het dat ik dit nog niet kan vinden op je site?

    Groetjes,
    Sandra

    • Rob Rollenberg
      Beantwoorden

      Dank je wel voor het compliment! Nee, die ik heb nog niet af. Ik ben nog druk bezig met heel veel artikelen, maar het komt eraan hoor. Alleen wanneer….

      Groetjes Rob

Geef een reactie