BMI en BMR berekenen

Met onderstaande calculator kun je jouw BMI en BMR berekenen. Daarnaast kun je, wanneer je jouw streefgewicht invult, zien hoe lang het duurt voordat je dat gewicht bereikt hebt.

Special voor BMI, BMR en AMR berekeningen heb ik een aparte pagina geopend: eetjewelgezond.nl. Hier krijg je naast het resultaat van de berekening ook de vergelijking met jouw leeftijdsgenoten te zien. In de loop van de tijd komen er nog meer berekeningen bij … neem er eens kijkje via deze link.



cm

kg


kg

cm

Het resultaat die je ziet kan mee- of tegenvallen. De uitslag en de calculator zijn gebaseerd op een berekening en houdt geen rekening met alle factoren, zoals de bouw van je lichaam, of je snelle of juist langzame stofwisseling hebt, of je naast het sporten ook nog veel of juist weinig beweegt, etc.

Wanneer we kijken naar de BMI (Body Mass Index) geeft deze een indicatie of je wel of geen overgewicht hebt. Eigenlijk kun je de BMI berekening niet gebruiken als betrouwbare maat voor overgewicht per individu. In de berekeningen wordt namelijk niet rekening gehouden met de verhoudingen van spier-, bot- en vetweefsel. Desondanks wordt de BMI wel veel gebruikt. Vooral bij grotere afwijkingen is de uitkomst van de berekening betrouwbaar genoeg.

Met de BMR (Basaal Metabolisme) wordt de hoeveelheid energie (in kilocalorieën) bedoeld, die nodig zijn wanneer je lichaam in rust is. Oftewel de energie die nodig is om onder andere te ademen, groeien, voor de spijsvertering en voor de bloedsomloop. In de praktijk is er niemand die de hele dag in bed ligt te rusten. Tevens zit er in de calculator een berekening die aangeeft hoeveel energie je nodig hebt afhankelijk van jouw lichamelijke activiteiten.

De uitkomst is een resultaat van gemiddelden en niet precies op de persoon berekend. Beschouw de uitkomst dan ook als een indicatie. Wil je het nauwkeurig laten berekenen raadpleeg dan je huisarts of andere deskundigen.

Misschien vind je dit ook leuk!

Showing 7 comments
  • Maris
    Beantwoorden

    Voor mensen die willen aankomen schiet de berekening in de min! Volgens mij is dat niet helemaal juist?

    • Rob Rollenberg
      Beantwoorden

      Nee, dat klopt. De berekening is gebaseerd op afvallen en niet aankomen. In de toekomst wil ik hiervoor ook een berekening maken.

  • Daan
    Beantwoorden

    Ondanks dat de bereking in de min schiet. Kloppen de calorieën wel ?
    Ik probeer namelijk een schema te maken door mijn calorieën te verdelen in koolhydraten eiwitten en vetten en heb hier dus die gegevens voor nodig.
    Ik hoor graag van u.

  • Sanne
    Beantwoorden

    Huh ook met weinig tt geen lichaamsbeweging 400 cal extra eten om op mijn gewicht te blijven? Lijkt me nogal veel? Of neme kleine activiteiten zoals koken en drinken pakken, heen en weer lopen al zoveel energie? Incl studeren.

pingbacks / trackbacks

Geef een reactie