Beginnen met afvallen

Wellicht heb je mijn vorige bericht mijn huidige balans gelezen. Hopelijk heeft dit je inzichten gegeven in wat je huidige balans is. Hopelijk staat niets in de weg om te gaan beginnen met afvallen. Om te beginnen met afvallen is het wel noodzakelijk om enige kennis van voeding en je lichaam te krijgen. In de komende berichten hoop ik je daar meer over te leren. Om te beginnen met afvallen zal je een nieuw balans moeten aanleren.

Waarschijnlijk heb je weleens een crashdieet geprobeerd en al snel ging de weegschaal de kant op van je streefgewicht. Natuurlijk was je helemaal blij, maar na enkele weken of maanden na het dieet was je weer op je oud gewicht of zelfs nog zwaarder geworden. Waarom je bij de start van het dieet meteen begon met afvallen is dat je minder voeding binnen kreeg dan dat je eigenlijk nodig had. Dat klinkt natuurlijk logisch, maar dat is ook het geheim van afvallen. Zodra je minder voeding inneemt dan je verbruikt dan val je af.

Voedingsenergie – verbruik energie van je lichaam = in gewicht afnemen / op gewicht blijven / in gewicht toenemen

Zoals je ziet zijn er 2 componenten die er voor kunnen zorgen dat je kunt afvallen. Namelijk de hoeveelheid voedsel die je tot je neemt en het verbruik van energie door je lichaam. Ongetwijfeld ken je de gezegde ieder pondje gaat door het mondje en daarin zit zeker een waarheid. Ook al heb je elke dag, laten we zeggen maar 50 kilocalorieën teveel, dan zorgt dit toch al gauw voor een toename van zo’n 2 kilo in een jaar tijd.

Stel je nou eens voor dat je een zuinigere auto aanschaft. Heeft het dan zin om dezelfde hoeveelheid brandstof in je auto te doen? Nee, want uiteindelijk zit de tank vol en dan loopt het er vanzelf uit (ons lichaam werkt helaas niet zo en slaat te veel energie uiteindelijk op als vet op je lichaam). Er zijn wel 3 mogelijkheden om dit probleem op te lossen.

Meer kilometers maken

Je kunt er natuurlijk voor kiezen om meer kilometers te maken en daardoor verbruik je automatisch ook meer brandstof. Het nadeel met een auto is dat je met de extra kilometers niet goed gebruikt maakt van de zuinigheid van je auto.

Sneller gaan rijden

Ja, je kunt natuurlijk ook sneller gaan rijden, waardoor je verbruik hoger wordt. Nadeel is dan wel dat de auto meer onderhoud nodig heeft en de kans op bekeuringen alleen maar toenemen.

Minder tanken

De beste optie van de drie is natuurlijk minder tanken. De auto is zuiniger en heeft gewoon minder brandstof nodig. Voordeel is ook nog eens dat je daardoor goedkoper uit bent.

Wanneer we deze vergelijking nou eens op onszelf zouden betrekken dan zouden alle opties tegelijkertijd hun bijdrage geven. Beweeg meer, werk er hard voor en eet normale porties.

Beweeg meer

Meer bewegen zorgt er ook voor dat je meer verbruikt, natuurlijk is er ook een grens aan de hoeveelheid bewegen. Meer over bewegen later.

Werk er hard voor

Hiermee bedoel ik niet dat je harder moet sporten, maar dat je voor je doel hard moet gaan werken. Wanneer je wilt afvallen is dit keihard werken. Het vergt vooral in het begin veel energie en tijd om en rekening te houden met hoeveel je eet, zorgen dat je kunt sporten en ook nog eens oude verleidingen weerstaan.

Eet normale porties

Eet normale porties om te zorgen dat je voldoende energie binnen krijgt. Vergeet vooral niet dat de porties ook nog de juiste hoeveelheid bouwstoffen, vitaminen en mineralen moet bevatten. Meer over portiegrootte.

Hopelijk ben je nu weer stapje verder met het beginnen met afvallen.

Misschien vind je dit ook leuk!

Geef een reactie